Stránka 1: Úvod – proč je testovací jízda klíčová
Význam testovací jízdy při koupi ojetého motocyklu
Testovací jízda odhalí skryté závady chování motoru, podvozku i brzd v reálném provozu, které statická kontrola na stojícím stroji nemusí ukázat.
Co zjistíte během testovací jízdy
- Stabilitu podvozku a odpružení při různých typech vozovky
- Funkčnost spojky a řazení za jízdy
- Brzdný účinek i cit páček při různém zatížení
- Odezvu motoru na plynovou rukojeť v nízkých i vysokých otáčkách
Stránka 2: Příprava a bezpečnostní opatření
Osobní ochranné vybavení
- Plně homologovaná integrální helma
- Kožená nebo textilní bunda s chrániči
- Rukavice s karbonovými chrániči kloubů
- Kožené nebo posílené textilní kalhoty
- Motocyklové boty s ochranou kotníků
- Reflexní vesta pro lepší viditelnost
Před jízdou – rychlá statická kontrola
- Zkontrolujte tlak a stav pneumatik podle výrobních doporučení
- Ověřte funkci světel, blinkrů a brzd (světelná a tlaková zkouška)
- Ujistěte se o správném namazání a utažení řetězu
- Zkontrolujte hladinu provozních kapalin: olej, chladicí kapalina, brzdová kapalina
Stránka 3: Zahřívací fáze a nízkorychlostní test
Zahřátí motoru
- Nejdříve nechte motor běžet na volnoběh 1–2 minuty, krátce přidejte plyn a sledujte stabilitu otáček.
- Poslouchejte netradiční zvuky – klepání ložisek, syčení netěsností nebo dusot výfuku.
Nízkorychlostní manévry
- Vyzkoušejte spojku a zařazení rychlostí v nízkém rozsahu rychlostí do 20 km/h
- Zkontrolujte, zda při zařazení a řazení mezi stupni nedochází k cukání
- Při pomalých průjezdech zatáčkami všímejte citlivosti řízení a stabilitu motoru
Stránka 4: Test akcelerace a střední rychlosti
Postup testu akcelerace
- Z volnoběhu otevřete plyn na 50 % a sledujte rovnoměrnost tahu motoru do 5 000 ot./min.
- Postupně navyšujte plyn k plnému otevření a zkontrolujte, zda motor táhne bez přerušení až do 8 000 ot./min.
Kontrola stability při středních rychlostech
- Udržujte rychlost 50–80 km/h a sledujte, zda stroj zůstává v přímém směru bez názorného „tahání“ do strany
- Všímejte si vibrací v řídítkách, stupačkách i sedle – nadměrné chvění může značit problémy v uložení motoru či podvozku
Stránka 5: Test vysokých rychlostí a kontrola odezvy
Bezpečná pasáž pro vyšší rychlosti
- Najděte klidný úsek rovné silnice nebo méně frekventovanou cestu
- Postupně zvyšujte rychlost až k testovací hranici motocyklu (mějte na paměti legální limity)
Co sledovat při vysokých rychlostech
- Stabilitu / „plavání“ předního kola nebo celé vidlice
- Reakci plynu – okamžitá versus zpožděná odezva
- Úniky kapalin pod tlakem (olej, chladivo) při zahřátém motoru
Stránka 6: Zkušební brzdění a ABS
Jemné a silné brzdění
- V první fázi jemně zabrzděte z 50 km/h a sledujte cit páčky/pedálu a rovnoměrnost brzdného účinku.
- Poté proveďte tvrdší brzdění z 80 km/h – všímejte si stability stroje, náklonu přední vidlice a obnovy rovnováhy.
Kontrola ABS (pokud je vybaveno)
- Při prudkém brzdění na hrubším povrchu cítíte typické pulzování páčky
- Motocykl zůstává stabilní a kola neklesají do blokace
Stránka 7: Test v zatáčkách a hodnocení odpružení
Zatáčkový test
- Projíždějte zatáčky různých poloměrů ve střední rychlosti a sledujte, zda stroj drží stopu bez nečekaných odskoků
- Všímejte si reakce podvozku na náhlé změny směru – řízení by mělo být přesné a bez vůlí
Posouzení odpružení
- Na mírném výmolu či hrbolu zaznamenejte, jak motocykl tlumí náraz
- Příliš tvrdé tlumení odhalíte tvrdé odrazy, příliš měkké zase přílišné propady
Stránka 8: Závěr testovací jízdy a další kroky
Vyhodnocení zjištění
- Seznamte se s případnými nesrovnalostmi a seřaďte je podle závažnosti
- Rozhodněte o úpravě kupní ceny nebo nutnosti servisu před podpisem smlouvy
Návazné kroky
Pokud testovací jízda odhalila menší nedostatky, domluvte detaily servisu s prodejcem. U závažných závad raději od transakce ustupte nebo požadujte výraznou slevu na servisní náklady.