Rok výroby: 2013
Najeté kilometry: 25 600 km
Platnost STK: do 10/2027
Výbava:
2013
25.600 km
Včetně všech poplatků
KTM 1190 Adventure R
Praha 5
KTM 1190 Adventure je cestovní enduro vyšší střední třídy, které od roku 2013 posunulo segment díky kombinaci vysokého výkonu a špičkové elektroniky. Dvouválcový LC8 o objemu 1195 cm³ nabízí cca 110 kW (148 k) při 9500 ot/min a 125 Nm při 7500 ot/min, přičemž suchá hmotnost zůstává okolo 212 kg. V praxi to znamená velmi svižnou akceleraci, stabilní chování ve vysokých rychlostech a dlouhý dojezd díky 23litrové nádrži.
Design staví na typickém oranžovém příhradovém rámu, štíhlém středovém profilu a 19"/17" silniční/offroad kombinaci kol (litá hliníková). Kapotáž je úzká v kolenou, plexi je ručně výškově nastavitelné a ergonomie nabízí seřiditelné stupačky i řídítka. Světelný podpis tvoří halogenové hlavní světlo s LED denním svícením a integrované blinkry v kapotáži pro lepší aerodynamiku.
Technicky motocykl stojí na podvozku WP s 48mm USD vidlicí a centrálním tlumičem, u standardní verze s 190 mm zdvihu vpředu i vzadu; na vybraných verzích nechybí elektronicky řízené odpružení WP EDS. Systém Bosch 9ME MSC (lean-angle ABS) a MTC trakce pracují ve čtyřech režimech (Sport, Street, Rain, Offroad), spojka PASC je antihoppingová a plyn je ride-by-wire. Brzdí dvojice 320mm kotoučů s radiálními čtyřpístkovými třmeny Brembo vpředu a 267mm kotouč vzadu; standardem bývá i TPMS a hlavní stojan.
Hlavní výhodou je poměr výkon/hmotnost a vyváženost podvozku. Motor LC8 je ochotný od středních otáček a ve sportovním režimu drží tah až k omezovači, přitom podvozek s 19" předním kolem zůstává čitelný a stabilní i na vlnitém asfaltu. Geometrie a 190mm zdvihy nabízejí dost rezerv pro rozbitější okresky i lehčí offroad, bez kompromisu v přesnosti řízení.
Elektronická asistence je na svou dobu nadstandardní: MSC s náklonovým ABS drží stopu i při brzdění v náklonu, Offroad ABS ponechá zadní kolo bez ABS a omezí zásahy vpředu. MTC trakce má speciální offroad mapu, která dovolí částečný prokluz, a jízdní režimy výrazně mění charakter plynu a výkonu. Volitelný WP EDS umí na tlačítku měnit útlum (Comfort/Street/Sport) i předpětí dle zatížení (solo/solo s bagáží/dva), což usnadní rychlé přizpůsobení.
Technicky potěší 15 000km servisní intervaly včetně kontroly ventilových vůlí a robustní brzdová výbava Brembo s dobrou dostupností dílů. Řetězový sekundár umožní levné převodové úpravy dle využití, přístup k elektřině zajišťují 12V zásuvky. Spotřeba se v reálu drží okolo 5,5–6,5 l/100 km, což při 23 l nádrži dává slušný dojezd; běžné úkony údržby (olej, filtry, brzdová kapalina) jsou dobře zvládnutelné v domácích podmínkách.
Sejměte sedlo a přední boční panely, odšroubujte víko airboxu a zkontrolujte těsnění víka i filtr; hledejte stopy prachu za filtrem a v sání. Ověřte, zda má motorka upravený airbox (MY2015+) nebo dodatečnou sadu těsnění/filtru (např. KTM PowerParts/UniFilter), protože rané ročníky 2013–2014 trpěly průnikem prachu. Prohlédněte vnitřek sacích hrdel a klapek – šedý povlak nebo rýhy mohou značit nasátý prach a potenciální opotřebení válců.
Otestujte funkci elektroniky: na místě projděte všechny jízdní režimy, vypínejte/zapínejte MTC a Offroad ABS, sledujte, zda na LCD nevyskakují chybové kódy. Pokud je motocykl vybaven WP EDS, přepínejte mezi Comfort/Street/Sport a kontrolujte, zda se znatelně mění chování zadního tlumiče a nejsou patrné úniky oleje na těle tlumiče či vidlic. Zkontrolujte funkčnost TPMS – po několika kilometrech se musí zobrazit tlak obou kol; v opačném případě počítejte s výměnou senzorů (vybitá baterie).
Proveďte studený start a sledujte rychlost protočení startéru; u starších kusů ověřte, zda byl vyměněn za silnější (pozdější 1,6 kW verze startuje jistěji). Proveďte zkušební jízdu a nad 7 000 ot/min zkontrolujte, zda motor neztrácí výkon – náhlé vadnutí může značit zanesené filtry palivového čerpadla; při prudkém brzdění zkontrolujte pulzaci ABS a stabilitu. Zkontrolujte stav brzdových kotoučů (mín. tloušťka), těsnost gufer přední vidlice, vůli krku řízení, tepelné štíty okolo zadního válce a případné promáčkliny na litých ráfcích 19"/17".
Motocykly, které jste si nedávno prohlíželi